Daiwa Ninja 2023 termékbemutató

Minden címke 302


Mutasd az összes cikket...
  • nyito

A Daiwa brand Ninja fantázianévre hallgató pergetőszériája (botok és orsók tekintetében egyaránt) belépő osztályú sorozatnak számít. Mindez azonban nem feltétlenül jelent gyenge minőséget. Ennek ékes bizonyítéka, hogy jómagam évek óta használom a Ninja kettővel ezelőtti (!) változatának egy 2500-as méretű darabját és őszintén szólva még soha nem okozott csalódást. Bár eléggé el nem ítélhető módon nem mindig bánok a felszerelésemmel finoman, ez a kis orsó nagyon szívósan állta eddig a sarat. Némelyik gyártó magasabb kategóriájú típusa is megirigyelné. Kíváncsian vártam, hogy 2023-ra milyen újítást lehet még belepréselni egy egyébként is jól működő szériába.

Nézzük, mi változott a 2023-as Ninjákon az elődökhöz képest!


ELSŐ BENYOMÁSOK

  • img 20230913 115022 489

Az új, narancssárga színű dobozt kinyitva vegyes érzéseim támadtak. A kicsomagolás után egy kis csalódottság fogott el. Mert amikor megújult termékkel találkozok, mindig valami látványos, óriási különbségre számítok, itt pedig semmi ilyesmit nem tapasztaltam. Ez az érzés viszont hamar megváltozott bennem, amint közelebbről is megvizsgáltam az új Ninját.

A Daiwa Ninja LT 2023 sorozat bármely tagjára rápillantva azonnal feltűnik a legszembetűnőbb külső változás, ami a szín. A Ninja orsókra jellemző ezüst-metálvörös kombináció most még mélyebb árnyalatot kapott, így egy szép, mélybordó-szürke összeállítás született. Az orsó eddig fekete részei változatlanok maradtak. Eltűnt a csillogó, ujjlenyomatgyűjtő bevonat, helyette pedig mattfekete felülettel rendelkezik. Úgy tűnik, hogy maga az anyag az, ami ilyen színű. Véleményem szerint az új színösszeállítás kölcsönöz némi komolyságot az orsónak, így számomra ez plusz pont.

Az új egyértelműen szebb

Látványos még, hogy az orsón megszűntek a peremek. Minden olyan helyen, ahol eddig éleket találtunk, most finoman lekerekített felületek láthatóak. Nem nagy dolog, de ezáltal mindenképpen sokkal letisztultabb összhatást kelt az orsó. Dicséretes, hogy a Daiwa figyelmet fordít ilyenekre - még egy viszonylag olcsó típusnál is.

Az új és a régi dob egymás mellett – a fékcsillag maradt ugyanolyan
 

KÉZBE VÉVE

Ha az orsót kézbe vesszük, ismét szembesülünk egy látványos módosítással, ami nem más, mint a súly. Ez az elődökhöz képest csökkent, a vizsgált darabnál egészen pontosan 10 grammal. Ez nem tűnik jelentős változásnak, de ha egy pergetés során 300 alkalommal bedobjuk a csalit, a vége felé már minden egyes gramm számít. Ezenkívül az azonos strapabíróság melletti súlycsökkentés az orsógyártásban egy állandóan jelen lévő feladat és ilyesmit jellemzően csak magasabb kategóriás daraboknál üdvözülhetünk. Komolyan mondom, hogy minden ilyen jellegű újítás hatalmas dolog! Becsüljük meg, hogy ezeket már a belépő szintű sorozatnál is megkapjuk a pénzünkért.

Nem hitelesített konyhai mérleg, de a különbség egyértelmű

Az orsót megtekerve meglepően sima futást tapasztalunk. A felkapókar átváltásánál megszűnt az a jól ismert csörgős hang, ehelyett mindkét végponton magabiztosan kattan be a helyére.

A régi és az új doboz – két említésre méltó változás az AIRDRIVE újítás és a súly

MŰSZAKI MEGOLDÁSOK

A legjelentősebb újítás, hogy a 2023-as Daiwa Ninja megkapta az elsőként 2022-ben, az Exist-nél (!) alkalmazott AirDrive rendszerű dizájnt is, ami nem kis dolog, ha figyelembe vesszük, hogy mindez eddig csak egy közel 400 ezer forintos orsónál volt elérhető. Természetesen az alkalmazott alapanyagok eltérnek, de maga az elv ugyanaz. Ez egy olyan koncepció, ahol a rotor, a dob, a dobemelő rendszer és a felkapókar együttes munkájával az orsó még precízebb működést biztosít. Sokat javult az orsó egyensúlya, futása, zsinórkezelése. A rotor is jelentős változáson esett át. Egy sokkal letisztultabb, kikönnyített alkatrésszé vált, és a súlycsökkentés érdekében mindent elvettek belőle, amit csak lehetett. 

Megjelent a büszke AIRDRIVE felirat, a csavarok pedig végre eltűntek

A zsinórvezető görgő kapott egy érdekes „zárást”, és ezen kívül változtattak az irányán is. Az új Ninja görgői már inkább befelé, az orsó tengelyének irányába mutatnak. Ez sokkal jobb zsinórfektetést biztosít és csökkenti a gubancolódás esélyét. A tengelyvastagság nem változott.

A jobb oldalon jól látható a „sapka” és a befelé tekert, a tengely irányába mutató görgő

A hajtókar ellencsavarja szebb foglalatot kapott, a képek bal oldalán pedig jól látható az eltűnt él is

NEGATÍVUM

Az orsót egyelőre ugyan nem teszteltem élesben és nem is szedtem darabjaira. Nem gondolom azonban, hogy a felhasználás tekintetében rosszabb lenne, mint az elődei. Az is kizárt, hogy a belső szerkezet silányabb lenne, hiszen fejlesztésről van szó, egy gyenge pontot viszont mégis felfedeztem. A felkapókar ugyanis még az előzőnél is vékonyabb lett! Ez részemről tényleg mínusz pont, hiszen egyetlen más módszernél sem vesszük igénybe annyiszor ezt az alkatrészt, mint a pergetésnél. Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen átmérőben készül. Az is igaz, hogy jelentős hátrányát ennek még soha nem tapasztaltam, engem mégis megnyugtat, ha tudom, hogy az orsóm felkapókarja egy vastag cső, nem pedig egy vékony huzal.

Ha viszont ez a változtatás a súlycsökkentés oltárán lett feláldozva és a mínusz 10 gramm érdekében született, azt mondom, hogy megérte. Számomra a súly előrébb foglal helyet a fontossági sorrendben és tudom, hogy kompromisszumok nélkül nincs fejlesztés. Különösen egy olcsó orsónál.
  • felkapokar

Balra az egyébként sem vastag régi, jobbra a még vékonyabb új

ÖSSZEGZÉS

Összességében azt gondolom, hogy a 23-as Daiwa Ninja egy jól sikerült sorozat lett és aki kevés pénzért szeretne valóban jó típust vásárolni, annak nagyszerű választás lehet. Nem akar feljebb lépni, mint ahová tartozik. Nem harsány, nem hivalkodó, a maga szintjén akar a legjobb lenni és nem akar megküzdeni a nála sokkal erősebbekkel. A saját súlycsoportjából választott ellenfeleket ugyanakkor magabiztosan legyőzi. Azt lehet mondani, hogy a Daiwa Ninja LT 2023 orsócsalád felnőtt a rá szabott feladathoz. A Ninja 2023-ban feketeöves lett!

Címkék : daiwa, termékbemutató