Ha motorcsónakot szeretnénk vásárolni, érdemes alaposan körülnéznünk a piacon, hiszen ez olyan termékek egyike, amelyeknél minden apróság számít.
A 4 kW vagy nagyobb teljesítményű motorral szerelt hajók elsődleges funkciója hosszú ideig a gyorsaság volt, de mára már a motorcsónakokból is akkora választék került a szemünk elé, hogy jóval túllépett már ezen a hatáskörön. A gyorsaság sem minden már, (természetesen mindenki a nagyobb teljesítményűt akarja) de a dizájn, a márka és főleg a hatékonyság az, ami megosztja a vásárlókat. A csónakos horgászat ma már szinte egyet jelent a motorcsónakkal,
számuk rohamos mértékben növekszik, és a környezetvédők nem örülnek ennek. Egy ilyen szerkezet üzemeltetése, szervizelése és használata olajszennyezéssel jár. A biztonságos tankolás, fenékvíz-szivattyúzás és az ártalmatlanítás infrastruktúrája teljesen hiányzik, még nem találtak megoldást ezekre az égető problémákra. Ettől függetlenül vitathatatlan tény, hogy a vízen történő kényelmes közlekedés szempontjából, mára már nélkülözhetetlenek.
A motorcsónakok lehetnek:
A motorcsónakon belüli fajták a következők:
Amint vásárlásra kerül sor, pénzügyi korlátainknak megfelelően, de mégis új, garanciával rendelkező csónakot érdemes választanunk, megbízhatóság mindenek előtt. Ne vásároljunk magánszemélytől, vagy kétes eredetű cégektől- kizárólag az adott márka hivatalos hazai importőre által forgalmazott termékben bízhatunk meg teljesen. Hogy ezen belül milyen márka mellett tesszük le a voksunkat, azt döntse el az ízlésünk vagy a pénztárcánk.
Fontos e a lóerő egy motorcsónaknál? Nos a kihasználtságtól függ. Ha nagy utakat tervezünk, nagy rakománnyal, számít hogy sok lóerővel rendelkezzünk, de a nagyobb motorok értelemszerűen drágábbak.
A trieb (más néven csizma, összekötő szár) viszi át a motor forgási energiáját a víz alatti hajtóműre. A trieb egy cső öntvény, melyben a függőleges tengely, váltópálca, hűtővízcső, kipufogó örvénycsövek, stb. található.
Ahhoz, hogy a hajó és a csónakmotor megfelelően harmonizáljon igen lényeges dolog a hajócsavar tengely helyzete a hajó fenéksíkjához képest. Ezt a kritikus távolságot a legegyszerűbben a triebhosszal lehet beállítani. Háromféle triebbel készülnek a csónakmotorok:
A csónakok fogyasztása és zajkeltése szempontjából fontos, hogy kétütemű vagy négyütemű motorral rendelkezőt választunk. A kétütemű csónakmotorok fogyasztása 30-50%-kal magasabb, mint a négyütemű motoroké és a kétütemű csónakmotorok zajszintje általában 30-40%-kal magasabb, mint a négyüteműeké. Ha ebben a kiegyenlített küzdelemben
nehezen tudunk dönteni, döntsön a környezetbarát kérdés; a kétütemű motorok (főleg indításnál) füstöt termelnek, míg a négyüteműeknél ilyet nem tapasztalunk. Drágábbak ugyan, (10-25%-kal) de a vásárlók egyhangú döntése alapján értékállóbbak is.