Motorcsónakok - Halcatraz

Motorcsónakok

Ha motorcsónakot szeretnénk vásárolni, érdemes alaposan körülnéznünk a piacon, hiszen ez olyan termékek egyike, amelyeknél minden apróság számít.

A 4 kW vagy nagyobb teljesítményű motorral szerelt hajók elsődleges funkciója hosszú ideig a gyorsaság volt, de mára már a motorcsónakokból is akkora választék került a szemünk elé, hogy jóval túllépett már ezen a hatáskörön. A gyorsaság sem minden már, (természetesen mindenki a nagyobb teljesítményűt akarja) de a dizájn, a márka és főleg a hatékonyság az, ami megosztja a vásárlókat. A csónakos horgászat ma már szinte egyet jelent a motorcsónakkal, Open Lineszámuk rohamos mértékben növekszik, és a környezetvédők nem örülnek ennek. Egy ilyen szerkezet üzemeltetése, szervizelése és használata olajszennyezéssel jár. A biztonságos tankolás, fenékvíz-szivattyúzás és az ártalmatlanítás infrastruktúrája teljesen hiányzik, még nem találtak megoldást ezekre az égető problémákra. Ettől függetlenül vitathatatlan tény, hogy a vízen történő kényelmes közlekedés szempontjából, mára már nélkülözhetetlenek.

A motorcsónakok lehetnek:

  1. Sima motorcsónak.
  2. Gumi motorcsónak.
  3. Verseny motorcsónak.
  4. Rendőr motorcsónak.

A motorcsónakon belüli fajták a következők:

  • Open Line : Kabin nélküli, nyitott szabadidő vagy hobbi hajó. Egész napos kirándulásra vagy kötetlen szórakozásra, többszemélyes hajózásra.
  • Day Line: Alacsony belmagasságú, szükség kabinnal ellátott, szabadidő vagy hobbi hajó.
  • Cabin Line: Többnapos kirándulásra, kényelmes családi hajózásra, praktikus kabinnal, melyben kényelmesebb fekvőhelyek kerültek kialakításra és adottak a több napos hajón tartózkodáshoz szükséges feltételek is.
  • Fisher Line: Horgász hajó, kényelemesen használható szabad hátsó deck-kel, kabinnal, bottartókkal, igény szerint speciális horgász székkel.
  • RIB: (Rigid-Inflatable Boat - Merev Felfújható Csónak) A felfújható és a hagyományos hajók kiváló tulajdonságait ötvözi, azok hátrányai nélkül. Nagy előszeretettel alkalmazza többek között a rendőrség, katonaság is. Könnyű alkalmazhatósága miatt kiváló mentőhajónak is.

Day LineAmint vásárlásra kerül sor, pénzügyi korlátainknak megfelelően, de mégis új, garanciával rendelkező csónakot érdemes választanunk, megbízhatóság mindenek előtt. Ne vásároljunk magánszemélytől, vagy kétes eredetű cégektől- kizárólag az adott márka hivatalos hazai importőre által forgalmazott termékben bízhatunk meg teljesen. Hogy ezen belül milyen márka mellett tesszük le a voksunkat, azt döntse el az ízlésünk vagy a pénztárcánk.

Fontos e a lóerő egy motorcsónaknál? Nos a kihasználtságtól függ. Ha nagy utakat tervezünk, nagy rakománnyal, számít hogy sok lóerővel rendelkezzünk, de a nagyobb motorok értelemszerűen drágábbak.

A trieb (más néven csizma, összekötő szár) viszi át a motor forgási energiáját a víz alatti hajtóműre. A trieb egy cső öntvény, melyben a függőleges tengely, váltópálca, hűtővízcső, kipufogó örvénycsövek, stb. található.

Cabin LineAhhoz, hogy a hajó és a csónakmotor megfelelően harmonizáljon igen lényeges dolog a hajócsavar tengely helyzete a hajó fenéksíkjához képest. Ezt a kritikus távolságot a legegyszerűbben a triebhosszal lehet beállítani. Háromféle triebbel készülnek a csónakmotorok: 

  • rövid trieb, melynek hossza 381 mm;
  • hosszú trieb, amely 508 mm-es;
  • ultra hosszú trieb, a 635 mm-es tekintélyes méretével a tengeri hajók csónakmotorjainak „csizmamérete".

A csónakok fogyasztása és zajkeltése szempontjából fontos, hogy kétütemű vagy négyütemű motorral rendelkezőt választunk. A kétütemű csónakmotorok fogyasztása 30-50%-kal magasabb, mint a négyütemű motoroké és a kétütemű csónakmotorok zajszintje általában 30-40%-kal magasabb, mint a négyüteműeké. Ha ebben a kiegyenlített küzdelemben Rigid-Inflatable Boatnehezen tudunk dönteni, döntsön a környezetbarát kérdés; a kétütemű motorok (főleg indításnál) füstöt termelnek, míg a négyüteműeknél ilyet nem tapasztalunk. Drágábbak ugyan, (10-25%-kal) de a vásárlók egyhangú döntése alapján értékállóbbak is.

A motorcsónakok hajtása háromféle lehet:

  • Benzin: nagy teljesítmény, magas fogyasztás (akár 40 l/h)
  • Diesel: szerényebb teljesítmény, magas nyomaték, kisebb fogyasztás - nagyobb Yachtok, munka hajók
  • Elektromos: kis teljesítmény (utazási sebesség 6-8 km/h), alacsony fogyasztási költségek (egy feltöltés kb. 500-1000Ft) környezet kímélő, ezért ott is használhatóak ahonnan a belső égésű motorok (benzin, diesel) ki vannak tiltva. (pl. Balaton, Velencei-tó, Folyók holtágai, stb.) Az utóbbi években az elektromos hajtás hatalmas fejlődésen ment keresztül. Elérte a mindennapi használhatóság mértékét az akkumulátorok kapacitása, így átlagos felhasználás mellett, bizonyos típusok egy teljes feltöltéssel, már 6-8 óra folyamatos használat mellett kb. 50-60 km-t tudnak megtenni.
Szólj hozzá! Eddig hozzászólások:
„ Nem akarok mindig az asztalfőn ülni. Horgászni szeretnék.”
Georg Bush
Ezt már olvasta? X
Technikai vívmányok védelme a vízparton »
Like? :)